Τρίτη 3 Νοεμβρίου 2015

Η Λιάνα Δενεζάκη και ο Μάνος Κρόκος ταξιδεύουν τα παιδιά στον κόσμο του παραμυθιού με τους…Μυθοπλάστες

Ποιοι είναι οι Μυθοπλάστες…
Η λογοτεχνία, η εικονογράφηση και η τεχνολογία ενώνουν τις δυνάμεις τους και δημιουργούν. H Λιάνα Δενεζάκη και ο Μάνος Κρόκος έχουν ως στόχο τη δημιουργία μιας βιβλιοθήκης με λειτουργικό και προσιτό σε όλους εκπαιδευτικό υλικό που απευθύνεται όχι μόνο σε ειδικούς (εκπαιδευτικούς, ψυχολόγους, λογοθεραπευτές κ.ά.) αλλά κυρίως σε γονείς. Δείτε περισσότερες πληροφορίες στο www.mythoplastes.gr


Οι δημιουργίες τους:

1.Κάθε φορά μια ιστορία!
Ένα παιχνίδι διαφορετικό από τα άλλα. Ένα παιχνίδι, με το οποίο κάνεις ακριβώς  αυτό που λέει το όνομά του … Φτιάχνεις «Κάθε φορά μια ιστορία».

Πώς δημιουργήθηκε το κάθε φορά μια ιστορία;
Το Κάθε φορά μια Ιστορία, ξεκίνησε από την ιδέα ότι οι εικόνες των παιδικών βιβλίων μπορούν να διαβαστούν με αμέτρητους τρόπους, όπως και οι εικόνες που υπάρχουν γύρω μας, Γιατί είναι διαφορετικό αυτό που βλέπουμε από αυτό που γεννάει η φαντασία καθώς και να ξυπνήσουν διαφορετικά συναισθήματα στο κάθε παιδί. βλέποντας κάτι κι έτσι συμπληρώνουμε πληροφορίες. Έτσι μία και μόνο εικόνα μπορεί να γεννήσει από 1 έως 1001 ιστορίες κι άλλες τόσες κι άλλες τόσες. Με τις εικόνες μας λοιπόν οι συνδυασμοί γίνονται αμέτρητοι.
Ο βασικός μας στόχος λοιπόν, είναι η ανάπτυξη της φαντασίας και της έκφρασης του παιδιού. Το παιχνίδι  μας όμως, ακολουθώντας κάποια απλή διαδικασία η οποία περιγράφεται στις οδηγίες, μπορεί να βοηθήσει το παιδί να φτιάξει με αφηγηματική δομή τη δική του ιστορία.
Η χρήση των εικόνων από μόνη της ενισχύει και τη δόμηση του περιγραφικού λόγου των παιδιών, καθώς το παιδί μαθαίνει να λειτουργεί σαν φωτογραφικός φακός που σιγά σιγά εστιάζει πάνω στην εικόνα και την επεξεργάζεται στα στοιχεία της. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί η βιωματική γνώση των παιδιών, καθώς πολλές φορές μέσα από την αφήγηση ανακαλείται η μνήμη επεισοδίων, η οποία βοηθά στην πληρέστερη κατανόηση μέσα από την ενσωμάτωση της νέας γνώσης στην προϋπάρχουσα. Ανάμεσα στις κάρτες μας υπάρχουν και λευκές είναι για να ζωγραφίσουμε μόνοι μας τα στοιχεία που χρειαζόμαστε, ανάλογα με την έμπνευση και τη διάθεση της στιγμής. Είμαστε ελεύθεροι να ξεφύγουμε από το προτεινόμενο πλαίσιο και να προσθέσουμε αντικείμενα αλλά και νέους ήρωες. Ήρωες που θα μπλέξουμε σε όσο πολύπλοκες περιπέτειες θέλουμε αρκεί να καταλήξουμε πάντα στο «έζησαν αυτοί καλά και εμείς καλύτερα!»

Τι ακριβώς είναι το κάθε φορά μια ιστορία;
Το κάθε φορά μια ιστορία, αποτελείται από 49 κάρτες με διάφορους  χαρακτήρες, σχέδια  και αντικείμενα και μαζί υπάρχουν δύο φυλλάδια οδηγιών, ένα για ενήλικες και ένα για παιδιά,  τα οποία αναλύουν μια διαδικασία με την οποία με την οποία μπορεί να παιχτεί το παιχνίδι. Οι εικόνες/κάρτες του εκπαιδευτικού υλικού ομαδοποιήθηκαν σε εφτά κατηγορίες (7 κάρτες η κάθε μία) για να βοηθήσουν τα παιδιά στην καλύτερη κατανόηση της αφηγηματικής δομής, και ταυτόχρονα να μπορούν να τα καθοδηγήσουνε με απλό τρόπο. Αυτές οι κατηγορίες είναι: 1. Ο ήρωας 2. Πού ζει 3. Στόχος 4. Εμπόδιο 5. Βοηθός 6. Μαγικό Αντικείμενο για την αναμέτρηση 7. Επιτυχία (έζησαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα).
Υπάρχουν 2 πακέτα στην ίδια σειρά με διαφορετική θεματολογία
-το πρώτο πακέτο είναι εμπνευσμένα από την Παραμυθοχώρα και έχει ήρωες γνωστούς στα παιδιά από τα παραμύθια (ξωτικά, ιππότες, νεράιδες κλπ.)
-το δεύτερο πακέτο έχει θεματολογία εμπνευσμένη από τη μυθολογία

Με ποιους τρόπους μπορεί να αξιοποιηθεί το Κάθε φορά μια Ιστορία;
Όλα τα παιδιά από 3 ετών και πάνω μπορούν να φτιάξουν με τις κάρτες μας τη δική τους ιστορία. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να παίξουμε, ατομικά αλλά και ομαδικά.
Αν φτιάξει ένα παιδί ατομικά:
-Μπορεί ένα παιδί να φτιάξει μόνο του ιστορίες πολλές φορές, αφού κάθε φορά μπορεί να επιλέξει διαφορετικές κάρτες.
-Μπορεί να φτιάξουν   ιστορίες  οι γονείς με το παιδί.

-Και φυσικά μπορεί να το χρησιμοποιήσει ο δάσκαλος μέσα στην τάξη, φτιάχνοντας ιστορίες με τα παιδιά ή αφήνοντας τα παιδιά να δημιουργήσουν μόνα τους!
Αν επιλέξουμε να φτιάξουμε μια …ομαδική ιστορία, μέσα από τη συνεργασία τα παιδιά μπορούν:
-να αναπτύξουν το λεξιλόγιό τους,
-να εστιάζουν την προσοχή τους, ώστε να συμβάλλουν στην ανάπτυξη της ιστορίας
-να αποδίδουν σεβασμό στην άποψη του άλλου
-να αλληλοβοηθούνται και
-να συμμετέχουν ενεργά στην τάξη, άρα να υπάρχει διαρκής εμπλοκή στη μαθησιακή διαδικασία.



Η επιστημονική του αξιοποίηση

Το παιχνίδι αυτό είναι ένα πολύτιμο εργαλείο για γονείς, εκπαιδευτικούς, λογοθεραπευτές, ψυχολόγους, εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής. Είναι επίσης ιδανικό για θεατρικό παιχνίδι.

Η θεωρία πίσω από την πράξη…
Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό υλικό σχεδιάστηκε με βάση τους χαρακτήρες που προέκυψαν από την ανάλυση των παραμυθιών που έκανε ο Propp και αφήνει τα παιδιά να «επινοήσουν» τις λειτουργίες, τον τρόπο δράσης δηλαδή των ηρώων, τόσο μέσα από την προηγούμενη αναγνωστική τους εμπειρία, όσο και από τις ίδιες τις εικόνες, τις οποίες μπορούν να τις αξιοποιήσουν είτε γραμμικά είτε επιλεκτικά και να αφηγηθούν τη δική τους μοναδική ιστορία. Μέσα από την άρρητα καθοδηγούμενη αφήγηση τα παιδιά αποκτούν αυτοπεποίθηση, καθώς οι εικόνες τα βοηθούν να ακολουθήσουν μια χρονική σειρά εξέλιξης των γεγονότων, ενώ παράλληλα ενεργοποιείται η φαντασία τους και καλλιεργείται η δημιουργική τους σκέψη.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου