Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2016

Περί ανάγνωσης

Του Άγγελου Χαριάτη*

Από μικρός μου άρεσαν τα βιβλία. Δεν θα γράψω ότι από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου διάβαζα βιβλία. Θα ήταν ένα μεγάλο ψέμα. Η σχέση μου με το διάβασμα ξεκίνησε κάπου στη ηλικία των δέκα. Το πρώτο μου «μεγάλο» βιβλίο ήταν το «Ταξίδι στο κέντρο της γης» του Ιούλιου Βερν. Η αλήθεια ήταν ότι μαγεύτηκα. Και από τότε έμεινα για πάντα μαγεμένος. Αν η ανάγνωση ενός λογοτεχνικού έργου σε κάνει μαγεμένο, τότε η συγγραφή σε κάνει μαγικό. Μαγικός και μαγεμένος. Μαγεμένος και μαγικός αν προτιμάτε. Μου αρέσει να είμαι και τα δύο. Να έχω και τις δύο ιδιότητες: Αυτή του αναγνώστη και αυτή του συγγραφέα. Αλλά ας περιοριστώ στην ανάγνωση.


Στην ανάγνωση λοιπόν συμμετέχουν οι τέσσερις από τις πέντε αισθήσεις. Όραση (όταν διαβάζεις), ακοή (ο ήχος όταν γυρνάς τις σελίδες), αφή (όταν πιάνεις το βιβλίο), όσφρηση (αυτή η μυρωδιά του μελανιού και του χαρτιού είναι κατά τη γνώμη μου μοναδική). Κάποιοι σκληροπυρηνικοί βιβλιόφιλοι θα προσέθεταν και τη γεύση. Ένα δάγκωμα της σελίδας είναι από μόνο του αρκετό για να ενεργοποιήσει και αυτήν την αίσθηση.
Το βιβλίο είναι αναγκαίο στη ζωή μας. Έτσι το βλέπω τουλάχιστον το βλέπω εγώ. Είναι το ίδιο απαραίτητο όπως το νερό και το φαγητό. Γιατί είναι μαζί με τη γνώση η τροφή του νου και της ψυχής.
Είναι σίγουρο ότι το βιβλίο μπορεί να μας διαμορφώσει σαν ανθρώπους. Πιστεύω ότι ένας άνθρωπος είναι ένας άλλος άνθρωπος εάν έχει διαβάσει Ντοστογιέσφκι ή εάν έχει διαβάσει Καζαντζάκη ή δεν έχει διαβάσει ούτε μια γραμμή.
Πιστεύω στην ανάγκη της ανάγνωσης. Πιστεύω ότι μας κάνει καλύτερους ανθρώπους.  Ίσως αυτή να ήταν μια λύση στην δύσκολη και πονηρή εποχή στην οποία η τύχη ή ο Θεός ή το πεπρωμένο διάλεξε για να ζήσουμε.

Φαντάζομαι πόσο διαφορετικά θα ήταν τα πράγματα αν οι πολιτικοί μας είχαν διαβάσει τον Μακιαβέλλι ή τον Αριστοτέλη ή τον Θουκυδίδη ή ακόμη και τον Μακρυγιάννη. Αν οι εκπαιδευτικοί μας είχαν διαβάσει Πλάτωνα. Αν όλοι εμείς είχαμε διαβάσει Επίκουρο ή  Σωκράτη.
Χωρίς να περιοριστώ στη φιλοσοφία. Πόσο διαφορετικά θα ήταν όλα αν είχαμε από εκατό βιβλία ο καθένας μας (διαβασμένα και αποκωδικοποιημένα) στη βιβλιοθήκη μας.

*Ο Άγγελος Χαριάτης είναι συγγραφέας. Το τελευταίο του βιβλίο είναι το «Όταν ξημερώνει» το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Σιδέρης. Είχαν προηγηθεί το «Δάχτυλο» (εκδ. Πηγή) και Παράπλευρες Απώλειες (εκδ. Ιβίσκος), 25 Ιστορίες για ευτυχισμένους αστούς, Μαύρο-Κόκκινο. Το νέο του έργο είναι οι "Δέκα εντολές", το οποίο είναι e-book free





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου